دانشکده موفقیت

هدف اصلی این وبلاگ ارائه آموزش و متدهای نوین و جهانی موفقیت برای تمام افراد است.

دانشکده موفقیت

هدف اصلی این وبلاگ ارائه آموزش و متدهای نوین و جهانی موفقیت برای تمام افراد است.

دانشکده موفقیت

موفقیت امری اتفاقی نیست!!!

پیام های کوتاه

تئوری آشوب، آشوبی در علوم- بخش اول

دوشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۱ ق.ظ

از سال 1965 تاکنون به ویژه در سالهای اخیر تئوری آشفتگی که برای اولین بار توسط دانشمندی به نام « ادوارد لورنز» در هواشناسی به کار گرفته شده و آن را به یک علم تبدیل نموده در حیطه تمام علوم و مباحث تجربی، ریاضی، رفتاری، اجتماعی و مدیریتی و ..... وارد شده و عملاً در بسیاری از آنها داده های گذشته را بی ارزش کرده و اساس تغییرات بنیادی در علوم را فراهم نموده است.

ادوارد لورنز در یک تلاش برای مدل سازی شرایط آب و هوا معروف ترین سمبل آشوب را کشف کرد: ( LORENTZ ATTRACTOR) جاذب لورنز

«جمیز گیلک» در کتاب خود تحت عنوان «آشوب؛ ایجاد یک علم جدید» چشم اندازهای جدیدی را از واقعیت های فرا روی، روشهای جدید، درک علت و معلول را جهت برقراری نظم و حل و فصل پیچیدگیهای (تئوری پیچیدگی) سازمان ارائه می کند. این تئوری که با تئوری آشوب در ارتباط است، بعدها توسط اندیشمندانی نظیر «روگرلوین» در کتابی تحت عنوان «پیچیدگی: زندگی در لبه نظم و آشوب» و « میتچل والدروپ» در کتابی به نام «پیچیدگی: علم نوظهور در لبه نظم و آشوب» توسعه یافت. 

هیلز در 1990 آشوب یا بی نظمی را اینگونه تعریف می کند :  بی نظمی و آشوب نوعی نظم در بی نظمی است . بی نظم از آن رو که نتایج آن بی نظمی منظم غیر قابل پیش بینی است و منظم بدان جهت که از نوعی قطعیت برخوردارست.

آدامز آشفتگی را اینگونه تعریف می کند : از آشفتگی زندگی زائیده می شود درحالیکه از نظم عادت به وجود می آید.

دانشمندان معاصر معتقدند قرن بیستم به ترتیب بابت سه مسأله «نسبیت، مکانیک کوانتوم، و  تئوری آشفتگی» در خاطر بشریت باقی خواهد ماند و تئوری آشفتگی را آن چیزی دانسته اند که   امروزه کاربرد اصلی را دارد.

         امروزه، با ابر رایانه های موجود و نظامهای ماهواره ای وضع آب و هوا و بادهای دیجیتالی توسط سلسله جبال دیجیتالی شکل گرفته و اطلاعات مسیرهای مختلف به ویژه از طریق ماهواره ها لحظه به لحظه وارد رایانه ها شده و این نمونه سازی رایانه ای در حقیقت موفق به تغییر موضوع آب و هوا از یک هنر و یک مسأله صرف تجربی و مهارتی به یک علم گردیده است. کشف لورنز حادثه ای به مانند کشف ارشمیدوس در حمام و شاید پر اهمیت تر باشد.

در عمل معنی ساده تئوری آشوب این است که ما در دنیایی پر آشوب زندگی می کنیم. زندگی پر از بی نظمی و هرج و مرج که واقعا گاهی ما هیچ کنترلی بر آن و بر وقایع آن نداریم.

حال این سوال است مطرح است که در همچین محیطی چگونه باید زندگی کرد. سوالی که به صورتها و تعاریف مختلف ذهن همه مارا درگیر کرده است.

ادامه دارد...



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۲

نظرات  (۱)

👌👌👌👌