دانشکده موفقیت

هدف اصلی این وبلاگ ارائه آموزش و متدهای نوین و جهانی موفقیت برای تمام افراد است.

دانشکده موفقیت

هدف اصلی این وبلاگ ارائه آموزش و متدهای نوین و جهانی موفقیت برای تمام افراد است.

دانشکده موفقیت

موفقیت امری اتفاقی نیست!!!

پیام های کوتاه

NLP (برنامه ریزی عصبی – کلامی) چیست؟

يكشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۳۶ ق.ظ

 


برنامه‌ریزی عصبی- کلامی: Neuro-linguistic programming): 'NLP'( را می توان شاهکار روانشناسی قرن اخیر دانست چرا که با این ابزار زندگی افراد بسیاری دستخوش تغییرات مثبت شد. افراد بسیاری که به قول معروف از لحاظ احساسی ، مالی  یا ارتباطات اجتماعی به آخر خط رسیده بودند و در جستجوی راهی برای فرار از این وضعیت می گشته اند NLP چون معجزه ای رخ نموده و زندگیشان را سراسر مملو از امید و شور و  انرژی کرده است.

شاید بتوان با قاطعیت گفت این موضوع جدید شیوه ای آسان، کم هزینه و سریع برای تحولات انسانی است که می تواند "زندگی هر کس را به شاهکاری بی همتا" تبدیل کند. برخلاف روانشناسان کلاسیک که معتقد هستند که ریشه یابی عوامل درونی استرس ها ، نا امیدی ها و تشویش ها می تواند دارای پروسه ای بسیار پیچیده و زمانبر باشد طرفداران این علم شیوه هایی بسیار آسان ارائه داده اند و گاهی بیمارانی که سالیان دراز از این مطب به آن مطب در جستجوی ریشه های بیماری روانی خویش بوده اند را در عرض فقط چند دقیقه درمان نموده اند.

NLP یک رویکرد ارتباطی، رشد فردی و یک روش روان‌درمانگری است که توس ریچارد بندلر (Richard Bandler)و جان گریندر( John Grinder) در سال 1970 و در کالیفرنیای آمریکا، ایجاد شد. ایجادکنندگان این رویکرد، مدعی بودند که بین فرآیندهای عصبی؛ پردازش های زبانی و الگوهای رفتاری، ارتباطی وجود دارد که می‌تواند از طریق تجربه برنامه‌ریزی کرد و آنها را یادگرفت و به این روش از این رویکرد برای هدف ویژه‌ای در زندگی، بهره گرفت و حتی به این طریق بتوان مسیر زندگی را تغییر داد.

ای دو دانشمند که یکی زبان شناس(گریندر) و دیگری ریاضی دان، درمان شناس و متخصص کامپیوتر با همکاری یکدیگر پروژه ای ترتیب دادند. آنها با چند نفر از موفق ترین و مشهورترین افراد در حوزه های مختلف مصاحبه هایی ترتیب دادند تا شیوه کار آنها را دریابند. بعد از آن این دو دانشمند به کشف بسیار بزرگی دست یافتند که پایه برنامه ریزی عصبی کلامی را تشکیل داد.

آنها دریافتند تمام موفقیتها بر پایه دو نوع ارتباط ایجاد میشود: ارتباط با دیگران و ارتباط با خود. موضوع مهم دیگری که این افراد دریافتند که علم روانشناسی را متحول کرد آن بود که همه ما دارای سلسله اعصاب مشابهی هستیم و چنانچه کسی در زمینه ای موفقیت چشمگیری کسب کرده باشد ما نیز با انجام همان فعالیتها به همان نتایج خواهیم رسید. در واقع شما بذر هر چه را بکارید همان را درو خواهید کرد. این اصول به ظاهر ساده غوغایی در زمینه موفقیت در هر زمینه ای از ارتباط موثر با دیگران گرفته تا موفقیت مالی، احساسی، اجتماعی، اقتصادی می تواند باشد چرا که در هر زمینه افراد موفق بسیاری هستند که موفقیت رسیده اند تنها نکته مهم در این است که این افراد ممکن با سالیان سال مطالعه و تحقیق و مراحل ازمون و خطا ممکن است به این موفقیت دست یافته باشند ولی دیگران با انجام همان کارها می توانند در زمانی بسیاری کوتاهتر به همان نتیجه برسند.

در این جا بود که نام ابزاری جدید به این علم باز شد و آن مدلسازی بود. تعریف ساده مدلسازی آن است که شما بتوانید کارهایی که دیگران انجام می دهند را تقلید کنید. البته ممکن است بسیاری از ما به صورت نا آگاهانه تا کنون این کار را کرده باشیم اما بصورت علمی شیوه آن را ندانیم.

در مقالات بعدی بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد و شیوه ای درست مدلسازی را تشریح خواهیم نمود پس منتظر باشید...

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۱۷
تیم دانشکده موفقیت

نظرات  (۱)

سلام
خوشحال میشم به بخش جدید جملکستان سر بزنید
التماس دعا